Permissions

Hvornår og hvordan skal organisationer spørge om lov til at kontakte givere?

Vi ved alle, hvor generende det er at få uønskede mails, og derfor er det også godt, at der er regler for, hvilke henvendelser organisationer må lave. Desværre er det svært at finde vej i både markedsførings-, persondata- og indsamlingsloven, og resultatet kan være tab af muligheder eller overtrædelser af loven.

Er I en indsamlende, paragraf $8a-godkendt organisation eller forening, får I her svaret.

Vores anbefaling

Få altid permissions og dokumenter, hvorfra I har dem.
Brug denne formulering for den bredeste permission, så kontakten kun skal sætte ét kryds.

Jeg giver hermed [ORG] tilladelse til at sende mig nyhedsbreve samt i øvrigt kontakte mig om donationer pr. email, SMS, brev og telefon.

Bemærk, at salg her ikke er inkluderet og vil kræve en anden formulering.

Den detaljerede gennemgang

Der er en lang række årsager til, at det er vores anbefaling. De er lettest at forklare ud fra dette skema, der giver jer en idé om, hvad I må med og uden eksplicit tilladelse (permission).

Den særlige relation

Der er stor forskel på, hvad I må gøre i forhold til personer, som I har en “særlig relation” til og så alle andre.

En særlig relation etableres som udgangspunkt igennem medlemskab eller en økonomisk transaktion, som indebærer en donationshandling. Der skal have været penge, der udtrykker ønske om støtte til almenvelgørenhed mellem parterne.

Bemærk:

  1. Beløbets størrelse er ligegyldig
    Det er for eksempel derfor en SMS-donation på 20 kr. er langt mere værd end 20’eren i sig selv.
  2. To-års-tommelfingerreglen
    En relation uden løbende dialog holder op med at være “særlig” (som enhver anden relation). Der er ingen skæringsdato skåret i sten, men har I ikke haft kontakt i 1½ til 2 år, skal relationen genstartes.

Kommunikationskanalerne har forskellige krav

Jo mere analog, jo mere må I uden permission eller særlig relation.

A. Digital – SMS og email

Da omkostningerne ved dette medie er så lave, er spampotentialet stort. Derfor er kravene også skærpede. I må ikke kontakte nogen uden permission eller særlig relation.

Til gengæld behøver I ikke specifik tilladelse til at spørge om donationer, så snart I har lov til at kontakte personen via disse kanaler. I kan derfor spørge om donationer og medlemskaber på permissions fået igennem for eksempel:

  • Underskriftindsamlinger
  • Konkurrencer
  • Nyhedsbrevstilmeldinger.

B. Telefon og gadehvervning

I må gerne kontakte uopfordret i telefonen omkring medlemskab, men ikke om donationer. Det skal dog være et medlemskab med et fikseret medlemskontingent, som er forankret i vedtægterne og forbundet med en indflydelsesmulighed. I må heller ikke spørge om donationer, lige efter de har sagt ja til medlemskabet i samme samtale. Det skal foregå i en efterfølgende dialog.

Samme opdeling gør sig gældende for gadehververe (deraf navnets fokus på hvervning).

C. Post

Du må gerne bede om donationer igennem “direct mail”, uanset om det er adresseret eller uadresseret, da dette ikke er en “personlig henvendelse”.

Andre forhold

Derudover skal I huske på følgende:

Salg

I må ikke sælge tørklæder, postkort kaffekander eller lignende uden explicit permission til salgsrelateret kommunikation. Det gælder for alle kanaler. Undtagelsen er klart afgrænsede og markerede annoncerubrikker i for eksempel emails og medlemsblade.

Hvis jeres permission indeholder “salg” eller information om “Organisationens samarbejde med virksomheder”, kan I frit informere om CSR-initiativer, salg i samarbejde med virksomheder af krus, tørklæder og lignende. En sådan permission kan se således ud:

Jeg giver hermed [ORG] tilladelse til at sende mig nyhedsbreve samt i øvrigt kontakte mig om donationer pr.  email, SMS, brev og telefon, herunder salgsrelateret information til gavn for organisationen.

Uadresseret post må også gerne indeholde salg – da det er det samme som for eksempel at modtage Bilkas reklamer. Her skal Robinsonlisten blot respekteres.

Nævn donation i din permission-tekst

Sørg for at der ikke er tvivl om at et “ja tak” betyder at I også vil snakke om penge og donationer med personen. Sekretariatschef, Mette Grovermann, ISOBRO, siger det så det er til at forstå:

Hvis I benytter en permission til at få lov til at tale om penge, så skal det være entydigt, bøjet i neon, stå i flammeskrift, tisset i sneen, at når jeg siger: JA TAK, er det PENGE, DONATION og ikke medlemshvervning, vi skal tale om.

Hav styr på hvor og hvornår

Vi anbefaler altid, at I er 100% klar over, hvordan en given e-mailadresse/mobilnummer er kommet ned i jeres system, så I altid kan redegøre for det.

Opsummering

Det mest enkle er derfor at spørge om permission – hver gang. Det er også det mest høflige og relationsskabende. Hvordan skaber man givende relationer ved at kontakte folk på kanaler, de ikke ønsker at kontaktes på? Svaret er selvfølgelig, at det gør man ikke. I stedet kannibaliseres der på den fælles pulje af velvilje i befolkningen, som alle indsamlende organisationer er fælles afhængige af.


af @Markyphillips
Hvis ikke organisationer tager dette ansvar alvorligt, saves den gren over, hvorpå en masse trængende projekter hviler.

Spørg derfor efter en bred permission, og når kontakten ønsker at lukke en kommunikationskanal, så giv dem først muligheden for at afmelde information om et bestemt emne, før de lukker for en kanal. Måske er det bare en bestemt del af jeres virke, som kontakten er ligeglad med.

Og når alt dette er sagt, så kontakter du formentlig dine medlemmer og givere alt for lidt. Men det vender vi tilbage til.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Hold dig opdateret

 Vil du have nyheder, inspiration og viden om digital fundraising direkte i din indbakke?
Så bliv en del af fundraisingholdet og modtag vores nyhedsbrev.
Du kan forvente nyt i indbakken en gang om måneden, og kan altid afmelde dig via link i mail. Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores privatlivspolitik.

Hvor digitalt modne er I?

Hvilke løsninger bruger andre velgørende organisationer?
Det har vi undersøgt!

Få den digitale modenhedsanalyse og bliv klogere på, hvilke løsninger de andre bruger. Hvad udfordrer, når vi tager de digitale briller på?

Du tilmeldes samtidig vores nyhedsbrev, så du også fremover kan holde dig opdateret på de nyeste trends og tendenser inden for fundraising. 

Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores
Privatlivspolitik