Vi ved alle, hvor generende det er at få uønskede henvendelser på mail, telefon og sms, og derfor er det også godt, at der er regler for, hvilke henvendelser organisationer må lave. Desværre er det svært at finde vej i både markedsføringsloven, persondataforordningen, cookievejledningen og indsamlingsloven, og resultatet kan være tab af muligheder eller overtrædelser af loven.
Er I en indsamlende, paragraf $8a-godkendt organisation eller forening, får I her svaret.
Vores anbefaling
Indhent altid samtykke og dokumentér, hvor og hvornår, det er indhentet. Det sikrer jer lovgivningsmæssigt, og laver en klar aftale med modtager. Langt de fleste danskere er nemlig ikke opmærksomme på de tilfælde, hvor I gerne må kontakte dem uden samtykke, og det påvirker modtagelsen. Så hvis I ikke ønsker at blive set som spam-sendere (og risikere spam-markeringer af jeres e-mails), så kan det være fint at indhente samtykke.
Brug denne formulering for den bredeste permission, så kontakten kun skal sætte ét kryds.
Jeg giver hermed [ORG] tilladelse til at sende mig nyhedsbreve samt i øvrigt kontakte mig om donationer pr. email, SMS, brev og telefon. Jeg kan altid afmelde mig yderligere kommunikation på den pågældende kanal. [link til persondatapolitik]
Bemærk, at salg her ikke er inkluderet og vil kræve en anden formulering.
Den detaljerede gennemgang
Der er en lang række årsager til, at det er vores anbefaling. De er lettest at forklare ud fra dette skema, der giver jer en idé om, hvad I må med og uden eksplicit samtykke (permission).
Den særlige relation
Der er stor forskel på, hvad I må gøre i forhold til personer, som I har en “særlig relation” til og så alle andre.
En særlig relation etableres som udgangspunkt igennem medlemskab eller en økonomisk transaktion, som indebærer en donationshandling. Der skal have været penge, der udtrykker ønske om støtte til almenvelgørenhed mellem parterne.
Bemærk:
- Beløbets størrelse er ligegyldig
Det er for eksempel derfor en SMS-donation på 20 kr. er langt mere værd end 20’eren i sig selv. - To-års-tommelfingerreglen
En relation uden løbende dialog holder op med at være “særlig” (som enhver anden relation). Der er ingen skæringsdato skåret i sten, men har I ikke haft kontakt i 1½ til 2 år, skal relationen genstartes.
Kommunikationskanalerne har forskellige krav
Jo mere analog, jo mere må I uden permission eller særlig relation.
A. Digital – SMS og e-mail
Da omkostningerne ved disse medier er så lave, er spampotentialet stort. Derfor er kravene også skærpede. I må ikke kontakte nogen uden permission eller særlig relation.
Til gengæld behøver I ikke specifik tilladelse til at spørge om donationer, så snart I har lov til at kontakte personen via disse kanaler. I kan derfor spørge om donationer og medlemskaber på permissions fået igennem for eksempel:
- Underskriftsindsamlinger
- Konkurrencer
- Nyhedsbrevstilmeldinger
- Events
B. Telefon og gadehvervning
I må gerne kontakte uopfordret i telefonen omkring medlemskab, men ikke om donationer. Det skal dog være et medlemskab med et fikseret medlemskontingent, som er forankret i vedtægterne og forbundet med en indflydelsesmulighed. I må heller ikke spørge om donationer, lige efter de har sagt ja til medlemskabet i samme samtale. Det skal foregå i en efterfølgende dialog.
Samme opdeling gør sig gældende for gadehververe (deraf navnets fokus på hvervning).
C. Post
Du må gerne bede om donationer igennem “direct mail”, uanset om det er adresseret eller uadresseret, da dette ikke er en “personlig henvendelse”.
Andre forhold
Derudover skal I huske på følgende:
Salg af produkter og markedsføring af samarbejde
I må ikke sælge t-shirts, tørklæder, postkort, kaffekander eller lignende uden explicit samtykke til salgsrelateret kommunikation, når produktet sælges på “markedslignende vilkår”. Det betyder, at hvis t-shirten prismæssigt ligner noget, man kunne købe i en almindelig butik, sælges varen på almindelige vilkår.
Det gælder for alle kanaler. Undtagelsen er klart afgrænsede og markerede annoncerubrikker i for eksempel e-mails og medlemsblade, hvor det må indgå som et mindre element. En hel e-mail dedikeret til Mors Dag produkter er derfor ikke i orden. Det er ikke andelen af mails bredt set, man ser på, men andelen af indhold i den enkelte e-mail.
Hvis jeres permission indeholder “salg” eller information om “Organisationens samarbejde med virksomheder”, kan I frit informere om CSR-initiativer, salg i samarbejde med virksomheder af krus, tørklæder og lignende. En sådan permission kan se således ud:
Jeg giver hermed [ORG] tilladelse til at sende mig nyhedsbreve samt i øvrigt kontakte mig om donationer pr. email, SMS, brev og telefon, herunder salgsrelateret information til gavn for organisationen. Jeg kan til enhver tid afmelde mig på den pågældende kanal. [link til persondatapolitik]
Uadresseret post må også gerne indeholde salg – da det er det samme som for eksempel at modtage Bilkas reklamer. Her skal Robinsonlisten blot respekteres.
Tracker I på åbning og klik?
I foråret 2023 faldt der dom i en sag omkring tracking på e-mails. Dommen omhandlede brugen af cookies i relation til e-mail markedsføring, hvor den lovgivning hidtil kun har omhandlet hjemmesider. I praksis betyder det, at cookie-forordningen også gælder, hvis din e-mail løsning (marketing automation, e-mail provider, mailplatform – kært barn har mange navne) tracker på brugerens åbning og klik af e-mails. Juristerne er fortsat uenige om, hvordan dommen skal fortolkes og udføres i praksis, men som minimum bør det indgå i jeres privatlivspolitik, og gerne også i samtykketeksten.
Nævn donation i din permission-tekst
Sørg for, at der ikke er tvivl om at et “ja tak” betyder, at I også vil snakke om penge og donationer med personen. Sekretariatschef, Mette Grovermann, ISOBRO, siger det, så det er til at forstå:
Hvis I benytter en permission til at få lov til at tale om penge, så skal det være entydigt, bøjet i neon, stå i flammeskrift, tisset i sneen, at når jeg siger: JA TAK, er det PENGE, DONATION og ikke medlemshvervning, vi skal tale om.
Hav styr på hvor og hvornår
Vi anbefaler altid, at I er 100% klar over, hvordan en given e-mailadresse/mobilnummer er kommet ned i jeres system, så I altid kan redegøre for det. Det betyder at kilde, dato og fuld samtykketekst skal gemmes.
Opsummering
Det mest enkle er derfor at spørge om permission – hver gang. Det er også det mest høflige og relationsskabende. Hvordan skaber man givende relationer ved at kontakte folk på kanaler, de ikke ønsker at kontaktes på? Svaret er selvfølgelig, at det gør man ikke. I stedet kannibaliseres der på den fælles pulje af velvilje i befolkningen, som alle indsamlende organisationer er fælles afhængige af.
af @Markyphillips
Hvis ikke organisationer tager dette ansvar alvorligt, saves den gren over, hvorpå en masse trængende projekter hviler.
Spørg derfor efter en bred permission, og når kontakten ønsker at lukke en kommunikationskanal, så giv dem først muligheden for at afmelde information om et bestemt emne, før de lukker for en kanal. Måske er det bare en bestemt del af jeres virke, som kontakten er ligeglad med.
Disclaimer: Vi er ikke jurister, og kan derfor ikke yde juridisk rådgivning omkring lovgivningen. I bør altid gennemgå jeres interne retningslinjer med jeres DPO og jurist.