Guide: Kom i gang med at samle ind

At starte en indsamling som ny organisation kan hurtigt føles som at træde ind i en jungle af regler og krav. Sociale medier og betalingsapps gør det nemt at nå ud til mange mennesker, men så kommer lovgivningen om persondata og hvidvaskning lige og minder om, at det ikke er helt så simpelt.

Derfor har vi lavet denne simple og overskuelige guide til dig, der skal samle ind for første gang og gerne vil komme godt fra start uden at snuble i reglerne.

Tip: Vi anbefaler at offentliggøre bestyrelse, vedtægter og regnskab på din hjemmeside. Hvis din forening er så ny, at I ikke har aflagt regnskab endnu, skriv da det – og opdater siden med regnskab, når det er aflagt.

1. Opret en indsamlingskonto

Det første du skal gøre er at oprette en dedikeret konto, som kun bruges til indsamlingen. Det er et lovkrav fra Indsamlingsnævnet og en vigtig del af at sikre gennemsigtighed omkring håndteringen af midler. 

Kontakt derfor jeres bank, få kontoen oprettet, og sørg for, at den er klar til brug i ansøgningen om indsamlingstilladelse.

2. Få tilladelsen i hus

Inden du kan starte din indsamling, skal Indsamlingsnævnet godkende den. Det gælder for alle offentlige indsamlinger, og jeres indsamling anses som offentlig, hvis I ikke har en personlig relation til alle, I samler ind hos. Er du i tvivl? Læs mere hos Indsamlingsnævnet

Du skal søge om tilladelse til jeres indsamling senest to uger inden indsamlingens start. Hvis du ønsker at tage imod kortbetalinger, skal du først have indsamlingstilladelsen på plads, da den er nødvendig for at få en indløsningaftale. Det er derfor en god idé at søge om godkendelse i god tid. 

Først når Indsamlingsnævnet har godkendt jeres ansøgning, kan I lovligt starte indsamlingen.

Vær desuden opmærksom på, at du skal betale et gebyr, når du indsender ansøgningen. Du kan finder blanketter og vejledning på Indsamlingsnævnets hjemmeside.

3. Bliv klar til at tage imod betalinger

Hvordan vil du gerne modtage donationer? Det er en vigtig beslutning, for de rette betalingsmidler kan gøre en kæmpe forskel for, hvor nemt det er at støtte din sag. Der er flere muligheder at vælge mellem, og her er nogle af de mest populære:

Tænk på jeres målgruppe, økonomi og størrelsen og frekvensen af de bidrag, I forventer at modtage.

Ansøg de rigtige steder i god tid – I kan først komme i gang, når I har de relevante godkendelser og dokumenter på plads. 

Hos OnlineFundraising har vi specialiseret os i digitale betalinger. Tag endelig kontakt, vi står klar til at  vejlede og hjælpe med det tekniske. 

4. Gør klar til at håndtere persondata

Når I begynder at samle oplysninger fra jeres givere og medlemmer, er det tid til at få styr på GDPR-lovgivningen – også kendt som databeskyttelsesforordningen.

GDPR er EU’s regler for databeskyttelse, og den handler i bund og grund om at beskytte folks ret til privatliv. Det betyder, at I skal håndtere persondata på en sikker og forsvarlig måde – og det er en vigtig del af tilliden mellem jer og jeres støttere. 

Hvilke personoplysninger behandler I? 

Typisk vil det være navn, adresse, e-mail og måske betalingsoplysninger. Disse oplysninger skal opbevares sikkert, så de ikke falder i de forkerte hænder. Det er også jeres ansvar at sørge for, at oplysningerne bliver slettet, når de ikke længere er nødvendige, eller hvis jeres giver beder om det.

Hvordan opbevarer I oplysningerne?

Sørg for, at oplysningerne opbevares sikkert og kun bruges til de formål, I har angivet. Desuden er det en god idé at have en klar privatlivspolitik, der forklarer, hvordan I håndterer personoplysninger. Denne politik kan I linke til på jeres hjemmeside, så det er nemt for jeres givere at forstå, hvordan deres data bliver behandlet.

Bruger I eksterne systemer?

Hvis I bruger et eksternt system, som fx OnlineFundraising, til at håndtere jeres data, skal I have en databehandleraftale. Denne aftale sikrer, at jeres databehandler også overholder GDPR-reglerne og passer på dataene lige så godt som jer.

Husk: GDPR-lovgivningen handler ikke om at gøre livet surt for jer, men om at beskytte jeres støttere – og det skaber tillid. Jo mere gennemsigtige I er om, hvordan I håndterer data, jo mere trygge vil jeres givere føle sig ved at støtte jer.

5. Gå i gang med at samle ind

Når I har fået registreret og godkendt jeres indsamling hos Indsamlingsnævnet, fået betalingskanalerne og det tekniske på plads, er I klar til at gå i gang med at samle ind.

Vi ved, at det kan virke som en stor mundfuld at komme i gang med jeres første indsamling, men I har nu alle de vigtigste trin på plads. Når først formaliteterne er klaret, kan I fokusere på det, der virkelig tæller: at få folk med på jeres sag og gøre en forskel.

Har I brug for hjælp undervejs? Så tøv ikke med at kontakte os. Vi står altid klar til at hjælpe jer med teknisk vejledning og gode råd. Rigtig meget held og lykke!

Nyttige links

Få donationerne til at rulle

Hvordan sikrer du, at jeres donationsside både er mobiloptimeret, tillidsskabende og nem at bruge? Vi har samlet 6 konkrete råd til, hvordan I bygger en donationsside, der engagerer og motiverer jeres donorer til at støtte jeres sag. Få tips til alt fra patos og storytelling til, hvordan I vælger de rigtige betalingsløsninger, skaber tillid og får flere faste donorer.

Kender du en, der bør læse denne artikel?

Del på LinkedIn
Send den i en e-mail

Hold dig opdateret

 Vil du have nyheder, inspiration og viden om digital fundraising direkte i din indbakke?
Så bliv en del af fundraisingholdet og modtag vores nyhedsbrev. 

Du kan forvente nyt i indbakken en gang om måneden, og du kan altid afmelde dig via link i mail. Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores privatlivspolitik.

Hvor digitalt modne er I?

Hvilke løsninger bruger andre velgørende organisationer?
Det har vi undersøgt!

Få den digitale modenhedsanalyse og bliv klogere på, hvilke løsninger de andre bruger. Hvad udfordrer, når vi tager de digitale briller på?

Du tilmeldes samtidig vores nyhedsbrev, så du også fremover kan holde dig opdateret på de nyeste trends og tendenser inden for fundraising. 

Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores
Privatlivspolitik