MobilePay-nummer, Subscriptions og Online – hvad er hvad?

Har du helt styr på alle de forskellige former for MobilePay, der findes: MobilePay-nummer, MobilePay Subscriptions, MobilePay Online? MobilePay udvikler løbende deres produkter, og det kan godt kræve lidt ekstra indsigt at forstå forskellene. Det forsøger vi at hjælpe med i denne artikel. 

Først lidt baggrund: Mere end 92% af alle danskere med et betalingskort har MobilePay-app’en installeret på deres telefon. For de 20-40 årige er det faktisk hele 99 % af alle danskere, som bruger MobilePay, hvilket gør det til den klart mest udbredte mobile betalingsløsning. Så vi kan godt sætte flueben ved første krav til et godt betalingsmiddel, nemlig at det skal være udbredt og bekendt blandt brugerne.

Til gengæld oplever vi også, at de mange forskellige varianter af MobilePay godt kan forvirre, når man sidder som indsamlende organisation. Derfor har vi lavet denne miniguide til MobilePay, som kan hjælpe dig godt i gang.

Vær opmærksom på, at der fra brugerens synspunkt findes tre forskellige brugerrejser, som beskrevet nedenfor. Bagved – set fra organisationens synspunkt – er der endnu flere varianter, alt efter om du ønsker data håndteret automatisk eller manuelt. Så hent en ekstra kop kaffe, og lad os kaste os ud i det!

Swan Lee tshirt

MobilePay Online

En ung kvinde sidder og scroller på Instagram. Hun bliver mødt af en annonce, som viser hendes yndlingsband iført en fed t-shirt med budskabet ”Love will keep you warm”. Hun synes den er fed og klikker på linket til køb. Efter at have udfyldt sine adresse-oplysninger betaler hun med et enkelt swipe i MobilePay.

Casen her løses med MobilePay Online, og betalingen sker ligesom i enhver anden webshop. Fordelen for donor er, at man ikke behøver at finde betalingskort frem eller huske kontrolkoden, men blot kan swipe i app’en. Det føles trygt og genkendeligt.

Du styrer dataopsamlingen

MobilePay Online er også værktøjet, du skal have i brug ved engangsdonationer på fx din hjemmeside. Det er en rigtig, rigtig god ide at tilbyde MobilePay som betalingsform her. Faktisk ser vi, at mere end halvdelen af alle enkeltdonationer gives via MobilePay. 

Fordelen med at bruge MobilePay Online fremfor MobilePay-nummer er, at du styrer fuldstændig, hvilke data du vil have med på donor.  Fordi betalingsprocessen her er sidste step i en formular, som I kan bygge 100% efter jeres behov, kan I teste og tilpasse flowet, så det både giver optimale data og flest konverteringer.

Det betyder, at selvom I tilbyder MobilePay Online som betalingsmiddel hver gang, kan der godt være stor forskel på data fra kampagne til kampagne. Måske er fornavn og mobilnummer nok på den ene kampagne, mens den næste kræver fulde navn, e-mail og samtykke. Og med formularer kan du altid opsamle skjulte data, som f.eks. UTM-tags. 

Vores anbefaling er, at du begrænser mængden af data, donor selv skal indtaste, når det drejer sig om enkeltdonationer. Det giver flest gennemførte transaktioner, viser vores data.

Du bestemmer samtykket

Ved at styre dataopsamling kan du også bedre styre samtykket. I udgangspunkt kan du altid kontakte donor omkring jeres kerneaktivitet, altså flere donationer eller medlemskab. Men ønsker du at kommunikere omkring jeres webshop, opfordre til at være frivillig i forskellige former eller oplyse om forskellige rådgivningstilbud, så bevæger vi os ud i en gråzone. Ved at indsamle et klart og frivilligt samtykke fra donor i formularen, bevæger vi os ud af dén gråzone, og det gavner den fremtidige kontakt med donor. De er nemlig også sjældent velbevandrede i de finere detaljer af markedsføringsloven, og så er et klart samtykke jo at foretrække. 

MobilePay-nummer

En ældre herre kommer hjem fra formiddagens gåtur. Han låser sig ind i lejligheden og finder en rød-hvid brochure på gulvet. “Støt BørneTelefonen,” læser han smilende. Gennem hans tid som lærer har han snakket meget om BørneTelefonen og den hjælp, de giver. Han trækker sin mobil op af jakkelommen og åbner MobilePay app’en. Han scanner koden på annoncen og donerer 50 kr.

Ovenstående scenarie kan løses med MobilePay-nummer, som er lavet til donationer, der gives i den fysiske verden. Her får donor en QR-kode eller et fem- eller seks-cifret nummer, som vedkommende kan donere til.

MobilePay MyShop

Begge dele kan vises på fysiske annoncer og kræver kun, at donor har installeret app’en. Brugerrejsen er lige så simpel som, hvis man skal overføre penge til en ven og kræver derfor ikke yderligere forklaring.

To løsninger, én brugerrejse

For donor er brugerrejsen den samme, men bag dette ligger der reelt to forskellige produkter fra MobilePay: MobilePay Nummer (kan bruges af alle, men rabat til ISOBRO nummer) og MobilePay Single donations. I den ene variant modtager I donationen og blot fire ud af otte cifre i donors telefonnummer. Her kan man altså ikke matche donor umiddelbart.

I den anden variant kan ISOBRO-medlemmer manuelt trække en liste med fulde navn og fulde mobilnummer, mod en merudgift (i skrivende stund 0,99% af donationen). 

Det er jo klart en fordel med det fulde datasæt, da man så kan kontakte donor. Det har man også pligt til: Ifølge ISOBROs vejledning skal man indenfor en måned kontakte donor og oplyse om jeres privatlivspolitik, i henhold til databehandlingen. Det skal ske via sms/telefonisk kontakt, som er det data, I har tilgængeligt. 

Vær også opmærksom på, at kommunikationen her er båret af såkaldt legitim interesse. I har kun tilladelse til at kommunikere om jeres kerneaktiviteter, og I har kun mobilnummer til rådighed. Har I derfor lyst til/behov for at kommunikere yderligere og på andre kanaler, skal I indhente yderligere data og samtykke efterfølgende.

Endelig skal I selv stå for hele processen omkring indberetning til Skat.

Ved den første variant kan I i dag modtage data fra donationen direkte i OnlineFundraising (via Payment Receiver), så data automatisk videreføres til CRM.  Vi er i dialog med MobilePay om mulighederne for også at trække det fulde datasæt (variant B) automatisk. I dag skal det som sagt håndteres manuelt. 

Tænk på jeres navngivning

Det er nu muligt at søge på organisationens navn i MobilePay-app’en. Derfor kan det være en god ide at hjælpe donor til at finde det ønskede nummer, hvis I har mange MobilePay-numre (og det har de fleste!). Tænk derfor på logo og navngivning, når I opretter nye numre. 

Visning i MobilePay

MobilePay Subscriptions

Mens maden laves, lytter familiefaderen til en podcast om børn og voksne, som er på flugt i umenneskelig kulde. Han bliver berørt af de mange fortællinger og går derfor ind på den velgørende organisations hjemmeside. Her bliver han mødt af budskabet ”Giv vinterhjælp i 3 måneder”, som giver ham mulighed for at støtte organisationens arbejde. Han taster sine oplysninger ind, swiper i app’en og herefter trækkes beløbet automatisk de næste tre måneder.

Det sidste scenarie klares med MobilePay Subscriptions. Her håndterer MobilePay et løbende abonnement, som trækkes automatisk med fast frekvens. Det kan være løbende hver måned eller i en tidsbegrænset periode.

Det sidste kan ses som en udvidet leadmetode. Når perioden udløber, kan donor nemlig kontaktes med tilbud om at fortsætte støtten, eventuelt med et andet beløb. Bruger du OnlineFundraising, kan vi lave en formular, som fortsætter den eksisterende aftale, fremfor at oprette en ny. Det giver dig renere data på sigt og gør det lettere at se den oprindelige kampagnes værdi.

Næsten samme brugerrejse, to tekniske løsninger

Som med MobilePay-nummer findes MobilePay Subscriptions i to varianter: En uden integrator (MobilePay Faste donationer), og en med (MobilePay subscriptions). I den første model står MobilePay alene som platform, hvor brugeren fx scanner en QR-kode og går direkte i MobilePay-app’en. Herefter lever aftalen udelukkende i MobilePay, uden mulighed for integration til CRM eller andre platforme, fx e-mail. Prisen er i skrivende stund 2,39% pr transaktion (kræver medlemskab af ISOBRO). 
Som med MobilePay-nummer får du fulde navn og mobilnummer på donor, samt mulighed for at kommunikere om jeres kerneaktivitet – og intet andet. Her vil du også have en udfordring ift. indberetning til Skat. Denne model kræver altså manuel håndtering af data, og er derfor mest velegnet til mindre organisationer uden CRM-løsning.

I den andel model oprettes aftalen via en integrator som OnlineFundraising. Fordelen er her, at du kan bruge den samme løsning, uanset om du vil tilbyde faste aftaler via MobilePay på hjemmesiden, gaden eller i telefonen. Data kan nemt føres videre til andre platforme, og du indhenter præcis de data & samtykke, du har brug for.  

Med vores platform vil data samles ét sted, føres ensartet videre til dit CRM og ensrette bogføringen. 

Managed-løsninger

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

MobilePay Login

Nyeste skud på MobilePay-stammen er MobilePay Login. Den er ikke så relevant i forhold til betalingsløsninger, men kan være interessant for de organisationer, som har et reelt medlemsunivers. Her kan MobilePay app’en nemlig bruges som identifikator, altså som en metode til at lade brugeren oprette en profil og senere logge ind i jeres medlemsunivers. Kontakt MobilePay, hvis du er mere nysgerrig på dén mulighed. 

Vi opdaterer for dig

MobilePay udvikler sig løbende. Der kommer nye produkter og muligheder til, som giver nye muligheder for jer som velgørende organisation. En af de mere markante er, at norske Vipps har opkøbt MobilePay. Meldingen er, at de over tid ønsker at samle udviklingen på Vipps-platformen.  Det betyder, at vi vil se ændringer i det, som MobilePay kan, både som begrænsninger og flere muligheder. Hvis du bruger OnlineFundraising, sørger vi for at jeres integration til MobilePay holdes opdateret – det er en af de fordele, man får ved et abonnement. 

Hvordan med fastholdelsen?

Er du nysgerrig på (og måske nervøs over) fastholdelsen på MobilePay versus Betalingsservice? Det har vi undersøgt! Bliv klogere på fastholdelse og gennemsnitsbidrag på de to betalingsmetoder og vælg det, der er bedst for din organisation.

Kender du en, der bør læse denne artikel?

Del på LinkedIn
Send den i en e-mail

Hold dig opdateret

 Vil du have nyheder, inspiration og viden om digital fundraising direkte i din indbakke?
Så bliv en del af fundraisingholdet og modtag vores nyhedsbrev. 

Du kan forvente nyt i indbakken en gang om måneden, og du kan altid afmelde dig via link i mail. Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores privatlivspolitik.

Hvor digitalt modne er I?

Hvilke løsninger bruger andre velgørende organisationer?
Det har vi undersøgt!

Få den digitale modenhedsanalyse og bliv klogere på, hvilke løsninger de andre bruger. Hvad udfordrer, når vi tager de digitale briller på?

Du tilmeldes samtidig vores nyhedsbrev, så du også fremover kan holde dig opdateret på de nyeste trends og tendenser inden for fundraising. 

Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores
Privatlivspolitik