Har du helt styr på alle de forskellige former for MobilePay, der findes: MobilePay-nummer, MobilePay Subscriptions, MobilePay Online?
Mere end 92% af alle danskere med et betalingskort har MobilePay-app’en installeret på deres telefon. For de 20-40 årige er det faktisk hele 99 % af alle danskere, som bruger MobilePay, hvilket gør det til den klart mest udbredte mobile betalingsløsning. Så vi kan godt sætte flueben ved første krav til et godt betalingsmiddel, nemlig at det skal være udbredt og bekendt blandt brugerne.
Til gengæld oplever vi også, at de mange forskellige varianter af MobilePay godt kan forvirre, når man sidder som indsamlende organisation. Derfor har vi lavet denne miniguide til MobilePay, som kan hjælpe dig godt i gang.
MobilePay Online
En ung kvinde sidder og scroller på Instagram. Hun bliver mødt af en annonce, som viser hendes yndlingsband iført en fed t-shirt med budskabet ”Love will keep you warm”. Hun synes den er fed og klikker på linket til køb. Efter at have udfyldt sine adresse-oplysninger betaler hun med et enkelt swipe i MobilePay.
Casen her løses med MobilePay Online, og betalingen sker ligesom i enhver anden webshop. Fordelen for donor er, at man ikke behøver at finde betalingskort frem eller huske kontrolkoden, men blot kan swipe i app’en. Det føles trygt og genkendeligt.
Du styrer dataopsamlingen
MobilePay Online er også værktøjet, du skal have i brug ved engangsdonationer på fx din hjemmeside. Det er en rigtig, rigtig god ide at tilbyde MobilePay som betalingsform her. Faktisk ser vi, at mere end halvdelen af alle enkeltdonationer gives via MobilePay.
Fordelen med at bruge MobilePay Online fremfor MobilePay-nummer er, at du styrer fuldstændig, hvilke data du vil have med på donor. Fordi betalingsprocessen her er sidste step i en formular, som I kan bygge 100% efter jeres behov, kan I teste og tilpasse flowet, så det både giver optimale data og flest konverteringer.
Det betyder, at selvom I tilbyder MobilePay Online som betalingsmiddel hver gang, kan der godt være stor forskel på data fra kampagne til kampagne. Måske er fornavn og mobilnummer nok på den ene kampagne, mens den næste kræver fulde navn, e-mail og samtykke. Og med formularer kan du altid opsamle skjulte data, som f.eks. UTM-tags.
Vores anbefaling er, at du begrænser mængden af data, donor selv skal indtaste, når det drejer sig om enkeltdonationer. Det giver flest gennemførte transaktioner, viser vores data.
MobilePay-nummer
En ældre herre kommer hjem fra formiddagens gåtur. Han låser sig ind i lejligheden og finder en rød-hvid brochure på gulvet. “Støt BørneTelefonen,” læser han smilende. Gennem hans tid som lærer har han snakket meget om BørneTelefonen og den hjælp, de giver. Han trækker sin mobil op af jakkelommen og åbner MobilePay app’en. Han scanner koden på annoncen og donerer 50 kr.
Ovenstående scenarie kan løses med MobilePay-nummer, som er lavet til donationer, der gives i den fysiske verden. Her får donor en QR-kode eller et fem- eller seks-cifret nummer, som vedkommende kan donere til.
Begge dele kan vises på fysiske annoncer og kræver kun, at donor har installeret app’en. Brugerrejsen er lige så simpel som, hvis man skal overføre penge til en ven og kræver derfor ikke yderligere forklaring.
Manuelt træk på data
Udfordringen for jer som organisation er, at data på donor ikke kommer automatisk med. MobilePay udvikler løbende på løsningen, og på nuværende tidspunkt kan man få begrænsede kontaktoplysninger på donor (navn + telefonnummer), såfremt man logger ind og trækker disse manuelt, mod en merafgift.
Vi håber, at det på et tidspunkt bliver muligt at trække disse data automatisk, så undgår de manuelle processer. I skrivende stund kan du få betalingerne lagt over i CRM automatisk, via OnlineFundraising.
Ønsker du at automatisere dataindsamling eller har større behov ift data, skal du altså på nuværende tidspunkt bruge MobilePay Online, og linke til formularen fra dine materialer (QR-kode, sms eller lignende).
Vær også opmærksom på, at du på nuværende tidspunkt ikke kan indhente et samtykke via MobilePay-nummer. Her er det også en fordel at guide brugeren ind til en formular.
MobilePay Subscriptions
Mens maden laves, lytter familiefaderen til en podcast om børn og voksne, som er på flugt i umenneskelig kulde. Han bliver berørt af de mange fortællinger og går derfor ind på den velgørende organisations hjemmeside. Her bliver han mødt af budskabet ”Giv vinterhjælp i 3 måneder”, som giver ham mulighed for at støtte organisationens arbejde. Han taster sine oplysninger ind, swiper i app’en og herefter trækkes beløbet automatisk de næste tre måneder.
Det sidste scenarie klares med MobilePay Subscriptions. Her håndterer MobilePay et løbende abonnement, som trækkes automatisk med fast frekvens. Det kan være løbende hver måned eller i en tidsbegrænset periode.
Det sidste kan ses som en udvidet leadmetode. Når perioden udløber, kan donor nemlig kontaktes med tilbud om at fortsætte støtten, eventuelt med et andet beløb. Bruger du OnlineFundraising, kan vi lave en formular, som fortsætter den eksisterende aftale, fremfor at oprette en ny. Det giver dig renere data på sigt og gør det lettere at se den oprindelige kampagnes værdi.
MobilePay Subscriptions kræver en integrator – her kan du ikke nøjes med MobilePay, men skal også bruge en partner som OnlineFundraising. Fordelen er, at du kan bruge samme løsning uanset om du vil tilbyde MobilePay Subscriptions på hjemmesiden, i telefonen eller på gaden. Med vores platform vil data samles ét sted, føres ensartet videre til dit CRM og ensrette bogføringen.
Vi opdaterer for dig
MobilePay udvikler sig løbende. Der kommer nye produkter og muligheder til, som giver nye muligheder for jer som velgørende organisation. En af de mere markante er, at norske Vipps har opkøbt MobilePay. Meldingen er, at de over tid ønsker at samle udviklingen på Vipps-platformen. Det betyder, at vi vil se ændringer i det, som MobilePay kan, både som begrænsninger og flere muligheder. Hvis du bruger OnlineFundraising, sørger vi for at jeres integration til MobilePay holdes opdateret – det er en af de fordele, man får ved et abonnement.