Lang rejse mod paragraf 8a-godkendelse

For mange mindre organisationer er §8a-godkendelsen det ultimative mål. Der er også mange fordele ved godkendelsen – momskompensation, skattefradrag for donor, medlemskab af ISOBRO mv. 

Men hvordan kommer man i mål? Hvilke bump på vejen er der? Rejsen er forskellig fra organisation til organisation, og der findes desværre ikke en færdig tjekliste, man kan støtte sig til.

Her deler vi Foreningen Enestående Forældres* rejse i håb om, at du kan blive inspireret og forhåbentligt undgå nogle af de samme udfordringer. Spoiler: De fik godkendelsen, så her er guldkorn at samle op!

*Foreningen Enestående Forældre startede som Foreningen til Støtte for Mødre og Børn, men har i processen skiftet navn. Det kan også drille.

100 donationer à 200 kr, 300 medlemmer

Da Maria Blankensteiner kom til Foreningen til Støtte for Mødre og Børn for knap fire år siden, var foreningen med under 100 medlemmer og en håndfund gavegivere under halvvejs i mål. Det er tydeligt, at hun har gentaget mantraet “100, 200, 300” flere gange – og naturligt nok. Vi ser det samme mønster flere steder, nemlig at de første 300 medlemmer kan være rigtig svære. Man har ikke infrastrukturen eller systemerne til at hverve og håndtere en masse medlemmer, og 300 er lige lidt flere end “dem vi kender”

Fordi foreningen håndterede alle sine medlemmer manuelt, bad man dem de facto om at bekræfte sit medlemskab en gang om året. En gang årligt skulle alle genoverveje, om engagement og økonomi stadig var den samme – og så finde ud af at overføre via MobilePay eller som bankoverførsel. Dette manuelle trin gjorde også, at det efterfølgende match var manuelt. Hvem var stadig medlem?

Det var måske at presse citronen rigeligt, og derfor ledte foreningen efter en bedre løsning. Med OnlineFundraising kom det praktiske på plads, men opgaven var stadig kæmpestor. For nu skulle alle medlemmer genhverves og gerne blive fast betalende medlemmer. Målet var 300!

Sig fra, hvis du ikke gider lege med os

Foreningen kontaktede alle, som havde været medlem inden for de seneste to år. De takkede for støtten og opfordrede dem, der endnu ikke havde betalt, til at betale årets medlemsskab via den nye betalingsmodel. Maria & co også, at hvis man ikke ønskede mere kommunikation fra dem, skulle man blot svare tilbage. 

De sendte tre mails, og godt halvdelen meldte sig ind. Desværre drillede deres opsætning af e-mail, så en stor del af beskederne endte i spamfilteret. Men læringen var også klar: Selv gode medlemmer af huset fik ikke meldt sig ind. Det var nemt i praksis, men det sidste skub skulle alligevel til.

Verdens bedste studentermedhjælpere gik i gang på telefonen og ringede ud til alle, som ikke havde meldt sig ind. “Har du set vores mail?” Når der var bid, kunne de sende en SMS med link til betalingsformularen med det samme, og dét gav pote. 

Efter den runde havde knap 80% af medlemmerne betalt via en nemmere betalingsmetode. Men hvordan skulle de nu nå de magiske 300?

Lad følelserne få plads

Foreningen til Støtte for Mødre og Børn gik så i krig med den store markedsføringskanon – eller så stor, som budgettet nu tillod. Trods hårdt, hårdt arbejde og betalte opslag, gav det meget lidt.

Hvad gør man så?
Frustrationen byggede op. Maria Blankensteiner prøvede alt. Til sidst skrev hun et opslag på LinkedIn i ren frustration – og dét gav pote. Fra et kommunikativt synspunkt var de velformulerede, redigerede opslag supergode, men de gav ikke noget. Det ægte, følelsesladede opslag var det, som fik folk til at rykke. 

Det næste store ryk opad var, da foreningen begyndte at dele rejsen mod målet. “Vi mangler 52 medlemmer”. Hvert eneste af de opslag gav pote. Måske er det en kamp, vi alle kan relatere til? Måske er det tydeligere, hvor vigtigt hvert eneste medlemskab er? 

 

Maria Blankensteiner

Derfor er jeg medlem

Et andet godt greb viste sig at være “Derfor er jeg medlem”-opslag. Foreningen bad medlemmerne svare på tre spørgsmål om deres medlemskab og brugte det til at inspirere. 

Til sidst kunne Maria & co. skyde konfettikanonen afsted. Men rejsen slutter ikke der.

Testimonials

100 donationer à 200 kroner

Men hov, hvordan får man lige 100 donationer à 200 kroner?

Foreningen til Støtte for Mødre og Børn fik nogle klassiske donationer undervejs, men størstedelen af donationerne kommer fra erhvervsvirksomheder – af den lidt mere utraditionelle slags.

Skattestyrelsen godkendte nemlig, at når bageren i Helsingør fx donerer brød til en social aktivitet på vores familieferie, så tæller det med. Dén slags donationer får foreningen rigtig mange af – lokale erhvervsfolk, som gerne hjælper med tid & gaver, der har en monetær værdi over 200 kroner. 

Foreningen fik ikke godkendt midler, hvor der lå en fondsansøgning som en del af de 100 donationer, og det overrasker os i OnlineFundraising. Det har vi nemlig set eksempler på, at andre har fået godkendt. Det er værd at bemærke, for der findes pt. ingen vejledning eller positivliste, man kan læne sig op af. 

Forslag til afslag

Foreningen nåede lige at fyre konfettikanonen af. 300 medlemmer og 100 donationer over 200 kroner var nået. Sikke en fest!

Og så tikkede afslaget ind med den måske lidt komiske titel “Forslag til afslag”. Tre ting drillede Skattestyrelsen:

  1. Nogle af donationerne kunne ikke tælles med. Her måtte foreningen tilbage og skaffe 32 ekstra.
  2. De to navne på foreningen, hvor noget var ændret i vedtægter, men ikke i registreringsattesten. Skift ikke navn undervejs, lyder rådet!
  3. Spørgsmål til administrationsomkostningen, som var for høj.

Til det tredje punkt lyder rådet fra Maria Blankensteiner, at man bør udspecificere sine administrationsudgifter i regnskabet. Hvad går til at håndtere medlemmerne – ikke støtter, organisation osv, men medlemmer. 

Hasteindkaldelse til generalforsamling

Foreningen til Støtte for Mødre og børn får udsættelse til 14/12, og så løber de ansatte stærkt. Generalforsamling skal indkaldes i god tid, så der er halvandet døgn til at få en indkaldelse ud, som først kræver en godkendelse fra halvdelen af bestyrelsen.

Da indkaldelsen er afsted, kan Maria & co. kaste sig over at få de manglende 32 donationer ind. Her rækker de ud som før, og heldigvis bakker folk op, og mere til. De ender på et resultat langt over mål!

Revisor kommer på job 13/12, rettelser til vedtægter og oplysningsparagraf laves og stemmes igennem.

Og så kommer afslaget igen.

Trods tilføjelsen af, at foreningen hører hjemme i EU/EØS kan en delsætning nemlig fortolkes anderledes. Så hu hej, endnu en generalforsamling må indkaldes. 

Heldigvis er foreningen i træning, for denne gang er der et halvt døgn til at nå det. 28/12 stemmes ændringerne igennem, og så er det bare at sende afsted. Og håbe!

Gode råd på den anden side af mållinjen

Godkendelsen kom endelig i hus, tre tumulte måneder efter ansøgningen var sendt afsted. Vi har selvfølgelig spurgt Maria Blankensteiner, hvilke råd hun kunne give med til jer, der stadig kæmper.

  1. Sørg for at få det tekniske og administrative omkring medlemmer og gavebidrag på plads. Uden automatisering har I ikke en chance.
  2. Kombinér kanaler, når I fundraiser. For os hjalp kombinationen af e-mails, SMS og opkald, også når det gav “selvskrevne” medlemmer. Folk skal skubbes lidt. 
  3. Bed om hjælp, og tillad at jeres egen begejstring skinner igennem. I er ikke en stor, professionel maskine endnu – men det må godt skinne igennem, for I er fantastiske mennesker, som gør det supergodt.
  4. Vis jeres fremskridt, og få folk til at heppe på jer. Det får flere med!
  5. Få styr på formuleringerne i vedtægter/oplysningsparagraf.
  6. Sørg for at administrationsomkostninger til foreningen er udspecificeret i regnskabet.
  7. Sæt ressourcer af, og læg lidt flere til. Regn med 1,5-2 måneder. administrationstid til at sikre du lever op til kravene i ansøgningen.
  8. Undersøg fra startet de formelle krav til, hvordan gavegivere og medlemmer skal afrapporteres. 

Foreningen har nu skiftet navn til Enestående Forældre, og der er stadig brug for medlemmer og støtter. Du kan jo slå to fluer med et smæk og lure deres flow af, mens du støtter den gode sag her >

Kender du en, der bør læse denne artikel?

Del på LinkedIn
Send den i en e-mail

Hold dig opdateret

 Vil du have nyheder, inspiration og viden om digital fundraising direkte i din indbakke?
Så bliv en del af fundraisingholdet og modtag vores nyhedsbrev. 

Du kan forvente nyt i indbakken en gang om måneden, og du kan altid afmelde dig via link i mail. Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores privatlivspolitik.

Hvor digitalt modne er I?

Hvilke løsninger bruger andre velgørende organisationer?
Det har vi undersøgt!

Få den digitale modenhedsanalyse og bliv klogere på, hvilke løsninger de andre bruger. Hvad udfordrer, når vi tager de digitale briller på?

Du tilmeldes samtidig vores nyhedsbrev, så du også fremover kan holde dig opdateret på de nyeste trends og tendenser inden for fundraising. 

Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores
Privatlivspolitik