Hvad kan ngo’erne lære af, at Trump får mundkurv på?

Facebook, Twitter, Apple og Google har lukket ned for Trumps misinformationer. Slut med alternative fakta og hadsk retorik. Nu er det endeligt blevet tid til, at talen igen bliver sandfærdig og fri. Eller… det vil sige, kun hvis det du siger er inden for rammen af, hvad redaktørerne af dit sociale medie accepterer.

Mange interesseorganisationer oplever allerede i dag, at de også bliver påvirket og deres tale begrænset. Sex og Samfund må ikke vise de billeder, de gerne vi til et dansk publikum, fordi Facebooks blufærdighedsfiltre blinker rødt. De sygdomsbekæmpende organisationer skal veje deres ord for ikke at blive underlagt reglerne for reklame for medicin – og arbejder du med hjælpearbejde i et krigshærget land, så kan dine opslag blive forbudt, fordi de indeholder vold eller er uønskede af det lokale styre.

Selvom mange bifalder nedlukningen af Trumps sociale medier, har den også sat en tydelig streg under, at ejerskabet til ”dine” følgere ikke er dit, men dine platformes. Prøv at se på din organisation og overvej, om den kunne blive påvirket af noget lignende?

Sådan sikrer du din organisations stemme

Jeg er ret sikker på, at Trumps kampagnekontor lige nu er glade for alle de mailadresser, telefonnumre og adresser, de har indsamlet på deres støtter. For uden dem var hele organisationen blevet stum.

Arbejder du i en interesseorganisation, så er der god sandsynlighed for, at I har lukket det printede magasin og er stoppet med at sende breve ud til jeres følgere, samtidig med at der er blevet pumpet annoncekroner og uanede mængder af indholdsproducerende timer i Facebook. Resultatet er, at jeres adressedata ikke længere bliver vedligeholdt, og Facebook nu ejer adgangen til de følgere, I har brugt tid og penge på at kommunikere med.

Hvis I arbejder for homoseksuelles rettigheder i Uganda, kritiserer det kinesiske styre, eller bare kæmper for en sag, der ikke matcher den amerikanske medie-etik, så kan I komme i samme situation som Trump. Det er ikke en rar tanke.

Hvis I ikke ønsker at ende i den situation, så er den eneste løsning at eje adgangen til jeres støtter, dvs. sikre en systematisk indsamling og registrering af bidrag, persondata – og permissions!

Fem gode råd, du kan bruge i dag

  • Brug de sociale medier til at skabe opmærksomhed og debat, men tænk systematisk i, hvordan du kan få relationsopbyggende konverteringer ud af kanalerne.
  • Bed om konverteringer, hvor det er relevant, og vær ikke bange for at spørge flere gange.
  • Det skal være nemt at melde sig til jeres nyhedsbrev, og det skal være tydeligt, hvad folk får ved at give deres kontaktinformation til jer
  • Mikro-donationer og underskriftindsamlinger er gode værktøjer til konvertering
  • Register alle relationer i en database inkl. konverteringskanal, interesser og permission.

Vil du gerne i gang, men mangler værktøjerne, eller ved du ikke, hvor du skal starte? Så hjælper vi dig gerne i gang. Skriv til os.

Kender du en, der bør læse denne artikel?

Del på LinkedIn
Send den i en e-mail

Hold dig opdateret

 Vil du have nyheder, inspiration og viden om digital fundraising direkte i din indbakke?
Så bliv en del af fundraisingholdet og modtag vores nyhedsbrev. 

Du kan forvente nyt i indbakken en gang om måneden, og du kan altid afmelde dig via link i mail. Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores privatlivspolitik.

Hvor digitalt modne er I?

Hvilke løsninger bruger andre velgørende organisationer?
Det har vi undersøgt!

Få den digitale modenhedsanalyse og bliv klogere på, hvilke løsninger de andre bruger. Hvad udfordrer, når vi tager de digitale briller på?

Du tilmeldes samtidig vores nyhedsbrev, så du også fremover kan holde dig opdateret på de nyeste trends og tendenser inden for fundraising. 

Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores
Privatlivspolitik