Facebook lukker indsamlingsværktøj – hvad betyder det for dig?

En ny fundraising-virkelighed?

Praktisk talt betyder beslutningen, at organisationer efter 1. juli 2024 ikke længere kan bruge Facebook Fundraiser til at samle penge ind. Ifølge ISOBRO har Meta rapporteret, at færre og færre europæiske organisationer har brugt Facebook Fundraiser i den seneste tid.

Beslutningen har alligevel overrasket mange – heriblandt Kenneth Kamp Butzbach, generalsekretær hos ISOBRO. Han spår, at det kommer til at medføre et milliontab for danske indsamlingsorganisationer, som de seneste år har dygtiggjort sig i at bruge Facebook Fundraiser som en central del af deres fundraising.

Hos OnlineFundraising følger vi udviklingen nøje, og hvad det kommer til at betyde for dine fundraisingaktiviteter. Vi ved, at Facebook Fundraiser er blevet et værdifuldt værktøj for mange, trods udfordringer med (manglende) adgang til donationsdata. Det skyldes bl.a., at det har været op til donorerne selv at bestemme, om de ville dele deres kontaktinfo.

Uden adgang til de data har du som bekendt ingen chance for at udvikle og fastholde dine donorer. Den udfordring løser du ved at sende folk direkte til din hjemmeside. Og det er da også det, Meta opfordrer til at gøre fremadrettet på Facebook i deres pressemeddelelse.

Vores anbefalinger til dig

1. Hold fast i donationsknappen (for nu)

Meta slår fast, at de vil beholde donationsknappen – i hvert fald indtil videre. Hvis din organisation har “Doner”-knappen øverst på jeres Facebook-side, skal du altså ændre den, så den sender donor direkte til din hjemmeside for at donere.

Alt hvad du skal gøre er at følge disse trin:

  1. Gå til din organisations sideindstillinger
  2. Vælg Handlingsknap
  3. Vælg Læs mere
  4. Indsæt linket til din landingsside.
Hvad der sker efter d. 1. juli er fortsat en anelse uklart, men vi anbefaler denne løsning lige nu. Meta har nemlig meldt ud, at det kun er Facebook-brugere med en såkaldt e-pengekonto, som kan donere frem til 1. juli. Derfor bør du ændre knappens funktion allerede nu. 

2. Sæt kryds i kalenderen

Meta fortæller, at alle udeståender bør være udbetalt inden 15. juli. Det er altså en god idé at sætte en reminder i kalenderen, for er de ikke udbetalt til den tid, skal du ansøge om det. Dobbelttjek gerne, at jeres kontoindstillinger er korrekte, for hvis Meta ikke kan overføre donationerne, tilbageføres de til donor. Så hellere sikker end…

3. Kig på din fundraisingstrategi (og din hjemmeside!)

Det kan blive afgørende at tænke i alternative tilgange til din fundraising og måske ovenikøbet revurdere jeres fundraisingsstrategi. Vi kan ikke sige det nok: Fastholdelse er vigtigt. Men måske I også vil kigge på nye tiltag? Det kunne fx være at øge din tilstedeværelse på andre platforme, igangsætte egenindsamlingskampagner eller arrangere et eller flere fundraisingevents. 

Uanset hvad du vælger at gøre, anbefaler vi, at din hjemmeside fortsat er dit primære donationssted. Det bliver den nu i endnu højere grad for flere organisationer. 

Metas beslutning om at lukke Facebook Fundraiser har da også udløst opfordringer fra flere fundraisingeksperter, som understreger, at man bør kigge på sin hjemmeside, landingsside, donationsformular og ikke mindst betalingsmuligheder.

Sørg for, at det er nemt og enkelt at finde vej til din donationsside, og at det – ligeledes – er nemt og enkelt at donere.  Og pas godt på dine donordata!

Vi har samlet gode råd og tips til, hvordan du optimerer din donationsformular og landingsside. Har du styr på alle trin?

4. Følg udviklingen

Hos ISOBRO meddeler de, at de er i tæt dialog med Meta for at undersøge, hvilke muligheder danske indsamlingsorganisationer har for at forbinde Facebook med indsamling i fremtiden.

Vi følger selvfølgelig også udviklingen tæt hos OnlineFundraising. Hvis du ønsker at få løbende notifikationer og opdateringer fremover, kan du få vores månedlige nyhedsbrev.

Over 100 af ISORBROs medlemsorganisationer er aktive brugere af Facebook Fundraiser.

Brug for hjælp?

Vi har erfaring med alt inden for optimering af landingssider, donationsformularer og  ikke mindst betalingssystemer, der bare spiller. Vi vil gerne hjælpe dig til, hvordan I bedst muligt tilpasser jer den nye virkelighed og optimerer jeres fundraisingsstrategi derefter. Ræk ud til os eller få et digitalt servicetjek.

 

Tilbud til dig, der bruger Facebook Fundraiser

Både BetterNow og Time2Give tilbyder deres egenindsamlingsløsninger som erstatning til Facebook Fundraisers. BetterNow tilbyder f.eks. 75% rabat lige nu på de første 12 måneders standardabonnement.

Læs mere om løsningerne, der begge har direkte integration til OnlineFundraising, hvilket gør det nemt at komme i gang med det samme:

Kender du en, der bør læse denne artikel?

Del på LinkedIn
Send den i en e-mail

Hold dig opdateret

 Vil du have nyheder, inspiration og viden om digital fundraising direkte i din indbakke?
Så bliv en del af fundraisingholdet og modtag vores nyhedsbrev. 

Du kan forvente nyt i indbakken en gang om måneden, og du kan altid afmelde dig via link i mail. Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores privatlivspolitik.

Hvor digitalt modne er I?

Hvilke løsninger bruger andre velgørende organisationer?
Det har vi undersøgt!

Få den digitale modenhedsanalyse og bliv klogere på, hvilke løsninger de andre bruger. Hvad udfordrer, når vi tager de digitale briller på?

Du tilmeldes samtidig vores nyhedsbrev, så du også fremover kan holde dig opdateret på de nyeste trends og tendenser inden for fundraising. 

Vi målretter indholdet af nyhedsbrevet baseret på dit kundeforhold, email- og webadfærd og deltagelse i events. Læs mere i vores
Privatlivspolitik