2019 var året, hvor forkortelser som SCA og PSD2 fløj os om ørerne, og ord som topunktsvalidering og stæk kundeautentifikation blev en fast del af de fleste fundraiseres ordforråd. Reglerne om øget sikkerhed ved digitale betalinger, som disse ord dækker over, trådte officielt i kraft 14. september i år, men i sidste øjeblik blev implementeringsperioden for kortbetalinger forlænget, og Betalingsservice blev helt undtaget. Men selvom det hårde krav om øget sikkerhed i første omgang formelt frafaldt, betyder det ikke, at I som indsamlings- og medlemsorganisationer skal læne jer tilbage og fortsætte jeres fundraising som før.
SCA er blot en snebold i en lavine af data- og betalingssikkerhed, som allerede ruller, og som kun vil rulle sig større og hurtigere i 2020. Hvor SCA var på alles læber i 2020, tyder meget på, at fokus i det nye år kommer til at være på fraud, hvidvaskning og terrorfinansiering. I en artikel i Altinget har vi allerede skrevet om, hvordan bevægelsen mod styrket digital sikkerhed betyder, at I som organisationer bør tænke fastholdelse ind i jeres fundraising på nye måder, og med et stigende fokus på fusk og fraud bliver det tydeligt, at udviklingen også udløser nogle nye udfordringer, når det kommer til at opbygge troværdighed.
Troværdighed er noget, vi giver til hinanden
Troværdighed er en af de klassiske retoriske appelformer og helt central, hvis man vil overbevise nogen om at gøre noget: fx at donere penge til ens sag. Det er I som organisationer meget bevidste om. Men som ordet appelform indikerer, er troværdighed noget, man må appellere til, at ens modtager tilskriver en: det er ikke nok at du er troværdig, du er dybt afhængig af, at du bliver opfattet som troværdig af dem, du prøver at påvirke. Hvordan gør man så det bedst? Jo, man finder ud af, hvad der er afgørende for, at ens modtager tilskriver en troværdighed – ellers risikerer appellen at ramme ved siden af. Hvad der skal til for at blive opfattet som troværdig afhænger derfor af, hvilke emner der optager dem, man gerne vil påvirke, på et givent tidspunkt. Meget tyder på, at organisationers troværdighed vil blive målt mod to nye parametre i fremtiden.To nye troværdighedsparametre
Data- og betalingssikkerhed har allerede fundet vej til danskernes bevidsthed, og i 2020 tyder meget på, at den offentlige opmærksomhed også bliver rettet mod, om pengene faktisk går til det, organisationen siger: Tv2’s Operation X har endnu engang rettet det skjulte kamera mod indsamlingsfusk, og allerede i oktober i år førstebehandlede Folketinget et lovforslag, der skal styrke kontrollen med indsamlinger og undgå, at indsamlede kroner går til hvidvask og terrorfinancering. En opmærksomhed, som man kan forvente, siver ned i befolkningen og i sidste ende kan blive afgørende for, hvem givere vælger at donere deres penge til. Udviklingen mod datasikkerhed, et øget fokus på fraud, hvidvaskning og terror udløser nemlig også en udvikling i, hvad der skal til for at vinde giveres troværdighed og få dem til at støtte jeres sag. Fra at givere primært har været optagede af, hvor meget jeres direktør får i løn, og hvor mange penge der går til administration, tegner der sig særligt to nye troværdighedsparametre, som I også bør forholde jer til, hvis I ikke allerede gør det:- Fraud, fusk og terrorfinansiering: Er I hvem, I giver jer ud for?Det øgede juridiske og mediemæssige fokus på fraud, skattefusk og terrorfinansiering kan gøre givere bekymrede for, om I nu også er dem, I giver jer ud for at være – eller om I er ude på at franarre dem penge med et uhæderligt formål.
- GDPR, SCA, osv.: Passer I godt på min data?Med den europæiske persondataforordning GDPR er datasikkerhed for alvor kommet på dagsordenen, ikke bare hos virksomheder og organisationer – men også hos den enkelte. Hvor vi op igennem 00’erne og starten af 10’erne gladeligt har strøet om os med vores persondata, er almindelige mennesker begyndt at være mere varsomme med, hvilke oplysninger de giver til hvem.